Aktualności

Aktualności

24 - 26 czerwca – Ogólnopolskie Mistrzostwa w Minisiatkówce o Puchar Kinder+Sport w Zabrzu

     Uczniowie klasy sportowej Vb zajęli 28 miejsce na Mistrzostwach Polski w Mini piłce siatkowej chłopców w Zabrzu. Kozik Alan, Foryś Wiktor i Foryś Marcel awans do wielkiego finału uzyskali zajmując 2 miejsce na Mistrzostwach Województwa w Świdniku. W Zabrzu chłopcy wygrali 3 mecze .




19 czerwca – Zakończenie roku szkolnego 2018/2019

     19 czerwca 2019 r. uroczyście zakończyliśmy rok szkolny 2018/2019. Były podziękowania, nagrody, dyplomy i świadectwa z czerwonym paskiem, na które zapracowali najbardziej ambitni uczniowie. Najlepszym Ósmoklasistom pani dyrektor wręczyła najwyższe wyróżnienie, które może otrzymać absolwent naszej szkoły, czyli Złotą Tarczę.

Wszystkim gratulujemy promocji!

Życzymy udanych i bezpiecznych wakacji!

Do zobaczenia we wrześniu!

   

   

     Polub nasz fanpage na facebooku i oglądaj więcej zdjęć:

https://www.facebook.com/sp4chelm/





18 czerwca – Nagroda specjalna dla Dominiki

     W czerwcu do naszej Szkoły dotarły długo oczekiwane wyniki II Edycji ogólnopolskiego konkursu z historii dla młodzieży „Bohaterowie są wśród nas”. Organizatorem konkursu był Zarząd Główny Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych, pod honorowym patronatem Senator Anny Marii Anders, Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministra Jana Józefa Kasprzyka – Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz gen. bryg. Stanisława Woźniaka – Prezesa Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych ONZ – w ramach obchodów 100-lecia Odzyskania Niepodległości.
     Do organizatorów konkursu napłynęło 269 prac ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całego kraju. Z naszej szkoły wysłano 4 prace uczennic i uczniów z klas VIa i VIb. Nagrodę specjalną w konkursie za szczególne walory poznawcze i indywidualne spojrzenie na krzywdę człowieka otrzymała Dominika Wójcik, uczennica klasy VIa, która opisała losy swojej rodziny, ratującej w czasie II wojny światowej z narażeniem życia, żydowskie dziecko z chełmskiego getta, małą Janinkę. Wiele lat po wojnie w 1992r. rodzina otrzymała za to Medal „Sprawiedliwi wśród Narodów Świata”. Gratulujemy sukcesu naszej uczennicy!




18 czerwca – Lato z programowaniem gr. 9 - Programujemy z zestawami Lego WeDo 2.0

     W ramach warsztatów „Lato z programowaniem” uczestnicy projektu z gr. 9 tym razem mieli okazję poznać roboty Lego WeDo 2.0. Lego jak widać to nie tylko klocki dla dzieci ale także świetna zabawa połączona z nauką programowania robotów z klocków. Dzięki aplikacji WeDo 2.0 mogli skorzystać z instrukcji jak budować poszczególne modele robotów i następnie odpowiednio je programować.

   

   




17 czerwca – Sukcesy w konkursach z j. angielskiego.

     Uczeń klasy IVa Miłosz Lipczuk zajął I miejsce w szkolnym konkursie wiedzy o krajach anglojęzycznych a także I miejsce w ogólnopolskim konkursie z j. angielskiego ALBUS 2019.
    W konkursie ALBUS tytuły laureata uzyskali również uczniowie klasy VI a: Julita Pogonowska i Olaf Barcicki oraz Krzysztof Gromadzki z klasy IVa. Wyróżnieni zostali: Dominika Buczak z klasy VIb oraz Anna Muszyńska z klasy IVa. W szkolnym konkursie wiedzy o krajach anglojęzycznych II miejsce zajęła Julita Pogonowska z klasy VIa a III miejsce - Marcin Szustak z klasy IVc. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!




17 czerwca – Wycieczka do Brzeźna - gr. 4

     Dnia 17 czerwca 2019 r. uczestnicy grupy 4 projektu „Uniwersytet uczniowski szansą na lepszą przyszłość” wraz z opiekunami udali się na wycieczkę do Ośrodka Muzealno - Dydaktycznego w Brzeźnie. Ośrodek ten znajduje się na terenie Chełmskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu w pobliżu rezerwatu torfowiskowego „Brzeźno”– jednego z trzech unikalnych w skali Europy. Swój niepowtarzalny charakter zawdzięcza on występowaniu obok siebie mozaiki ekosystemów torfowiskowych i kserotermicznych wytworzonych na podłożu kredowym. Realizując program wycieczki, uczniowie zwiedzili „Muzeum Cioci Mazurkowej”, gdzie wysłuchali ciekawego wykładu na temat roślin i zwierząt występujących w pobliżu bagien. Mieli również okazję obejrzeć ciekawą wystawę pełną eksponatów: m.in. puchacza, orlika krzykliwego, bielika, bociana czarnego, bąka, wydry, bobra. Z zainteresowaniem obejrzeli film edukacyjny na temat ochrony przyrody w województwie lubelskim. Następnie grupa wraz z przewodnikiem udała się na zajęcia warsztatowe na ścieżkę dydaktyczną „Motylowe łąki”. Uczniowie mieli okazję w naturalnym środowisku zaobserwować rzadkie i chronione rośliny torfowiskowe: storczyki, firletki, kłoć wiechowatą oraz podziwiać samodzielnie złapane w siatki piękne okazy motyli: pazia królowej, mieniaka tęczowca, przeplatkę, modraszeka telejusa. Na zakończenie pobytu odbyło się wspólne ognisko i pieczenie kiełbasek. Wycieczka była uzupełnieniem zajęć „Przygody w świecie przyrody” realizowanych w ramach projektu.

   

   




14 czerwca – Omnibus językowy.

     Na zakończenie roku szkolnego dla klas 4-8 przygotowano konkurs „Zostań Szkolnym Omnibusem Językowym”. Współzawodnictwo uczniów przebiegało w nielicznych grupkach i miało charakter konkursu klasowego. Spośród uczestników wyłaniano Omnibusa językowego. W konkursie wykorzystano patyczki z gry Kaboom. Zadaniem uczniów było nazwanie wylosowanych rysunków w języku angielskim i rosyjskim. Uczniowie otrzymywali punkty, po przeliczeniu których wyłaniano zwycięzców w poszczególnych grupach. Nagrody mogli sobie wybrać sami. Na języku angielskim w klasie 8b Omnibusem językowym zostali: Wiktor Korniak, Julia Skibińska i Michał Szajner, w klasie 7b: Oskar Juszczak, w 7a: Kinga Dorosz i Mikołaj Drozd, w 8a: Michalina Kania, w klasie 5c: Wiktoria Dołhań, w klasie 6b: Weronika Wilgos, w klasie 4a i b: Daria Lazurek i Denis Ciećka. Omnibusem językowym w klasie 5a został Jakub Surmacz. W klasie 7b na języku rosyjskim Omnibusem został ten, kto udzielił najwięcej poprawnych odpowiedzi na pytania zadawane przez grupę klasowych kolegów. Konkurs przygotowali nauczyciele języków obcych. Zapraszamy do obejrzenia ostatniej w tym roku relacji z zajęć językowych.




3 - 11 czerwca – Cykl zajęć BEZPIECZNE WAKACJE

     Podczas apelu 3.06.2019r. uczniowie klas I-III uczestniczyli w pogadance na temat bezpiecznych wakacji. Spotkanie poprowadziła p. Katarzyna Kaszuba z Miejskiej Komendy Policji w Chełmie. Uczniowie usłyszeli o zagrożeniach jakie mogą spotkać podczas wakacji oraz jak ich unikać i radzić sobie z nimi. Pani dzielnicowa przypomniała ważne numery telefonów, pod które należy dzwonić w razie nagłej potrzeby. Uczniowie zadawali dużo pytań, na które otrzymali wyczerpujące odpowiedzi.
     Klasy IV – VIII brały udział w pogadance dnia 11.06.2019r. Na spotkaniu pani dzielnicowa poruszyła tematy picia alkoholu, narkotyków, palenia e-papierosów i papierosów, dopalaczy oraz jak to wszystko ma się do bezpiecznych wakacji.
     Wychowawcy klas również przeprowadzili rozmowy, a do tego wraz z uczniami przygotowali w swoich klasach i na korytarzu szkolnym gazetki na temat bezpiecznych wakacji.
     Nasi uczniowie wiedzą co to znaczy BEZPIECZNE WAKACJE!

   

   




10 czerwca – Zakończenie III edycji ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować”

     Od lutego uczniowie naszej szkoły podejmowali szereg zadań w ramach III edycji ogólnopolskiego programu „Uczymy dzieci programować”. Inicjatywa ta ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, szukanie różnych rozwiązań, analizowanie ich i wybieranie tych najbardziej optymalnych to umiejętności, które warto kształcić już od najmłodszych lat. Ich uniwersalność sprawia, że przydadzą się naszym dzieciom na każdym etapie ich życia.

   




10 czerwca – Lato z programowaniem cz. 2

     Warsztaty „Lato z programowaniem” realizowane ramach projektu „Uniwersytet uczniowski szansą na lepszą przyszłość” pozwoliły uczniom rozwinąć zdolności manualne. Chłopcy według instrukcji budowali proste roboty z kolorowych klocków Lego WeDo oraz programowali je. Zakupione pomoce okazały się bardzo ciekawe, składanie i uruchamianie powstałych urządzeń, które po podłączeniu do tabletu z odpowiednim oprogramowaniem, można wprawić w ruch, wywołało wiele emocji i radości. Odpowiednie czujniki i silniki zawarte w zestawach umożliwiły interakcję programu komputerowego ze światem zewnętrznym.




10 czerwca – Polsko-czeskie klimaty

     Ostatnie cztery dni maja klasy: 5a, 5b i 6b spędziły w uroczym zakątku Polski i Czech – Kotlinie Kłodzkiej. Zaczęliśmy wycieczkę od Wrocławia. Podążając śladami miejskich krasnali, kluczyliśmy po Ostrowie Tumskim i innych przylegających do Rynku uliczkach. Niepowtarzalne wrażenie zrobiła na nas Panorama Racławicka, będąca nietypowym obrazem na płótnie o rozmiarach 114 m długości i 15 m wysokości. Do powstania tego dzieła zużyto 750 kg farby. Zakwaterowanie w Lewinie Kłodzkim sprzyjało wypoczynkowi po całodziennym wędrowaniu. Kolejna atrakcja to urokliwa czeska Praga i jej słynne Hradczany, Zamek Królewski, Stare Miasto, Most Karola oraz zakup pamiątek. Następnego dnia, aby odkryć piękno Adršpachu, przemierzyliśmy turystyczny szlak Skalnego Miasta, w którym ujrzeliśmy takie formy skalne, jak Głowa Cukru, Kochankowie, Ząb czy Diabelski Most. Czeski flisak umilił nam czas śmiesznymi anegdotami podczas spływu łódką po skalnym jeziorku. W czasie odpoczynku warto było zjeść trochę smażonego sera z tatarską omáčką czy delektować się słynną studencką czekoladą. Jednego dnia zeszliśmy ze Skał Adrszpaskich po to, by następnego wspiąć się na najwyższy szczyt polskich Gór Stołowych – Szczeliniec Wielki (919 m n. p. m.). Dawno temu ludzie zafascynowani tym miejscem wybudowali 665 schodów i schronisko na szczycie, do którego doszliśmy okrężnym szlakiem – raz w górę, raz w dół do tzw. Piekiełka, szczeliny skalnej o bardzo niskiej temperaturze, gdzie śnieg zalega zwykle do połowy czerwca. Niektóre skały są wizytówką Gór Stołowych, jak Małpolud, Murzyn, Kwoka czy Koński Łeb. Widać je dokładnie z tarasu widokowego w Karłowie, gdzie u kresu wędrówki posililiśmy się goframi. Żegnając Kotlinę Kłodzką, minęliśmy po drodze Kopalnię Złota w Złotym Stoku.
Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Halina Iwaniec, Jadwiga Królikowska i Teresa Szmagalska.

   

   




7 czerwca – 14 Drużyna Harcerska „Feniks”

     Jesień 2018 r. Komenda Hufca Chełm powołuje w naszej szkole drużynę. I tak rozpoczyna się „harcerska przygoda”. Kandydaci kompletują umundurowanie, poznają prawo harcerskie, zgłębiają tajniki musztry, obrzędowości i uczą się piosenek harcerskich. Rozpoczynają również „Kampanię Bohater”, podczas której zdobywają dla drużyny nazwę „Feniks”. Czynnie uczestniczą w uroczystościach szkolnych, państwowych oraz akcjach charytatywnych. Pełnią wartę, dzielnie znosząc kaprysy pogody. Podczas Zlotu Betlejemskiego w Zakopanem przywożą do Chełma „Światełko Pokoju”. Wspólnie z innymi harcerzami z Hufca uczestniczą w szkoleniach i warsztatach, zdobywając nowe wiadomości i umiejętności. Zjazd Druha Szarego w Łomży – to pierwsze ogólnopolskie sukcesy drużyny (I miejsce).
W maju drużyna prowadzi zbiórkę dla gości z zagranicy w ramach projektu „Erasmus”. 31 maja po udanej próbie harcerze w obecności Komendanta Hufca Chełm hm Ryszarda Nagrodzkiego oraz pwd Doroty Ulanickiej składają Przyrzeczenie Harcerskie. Szczególne uzdolnia muzyczne przynoszą „Feniksom” III miejsce w Hufcowym Przeglądzie Piosenki Harcerskiej i Turystycznej. W lipcu wyjeżdżają w Bieszczady na swój pierwszy obóz harcerski.
14 DH „Feniks” działa prężnie zrzeszając w swoim gronie 28 druhów i druhen. Nie bojąc się wyzwań, czekają na kolejne przygody, starają się godnie reprezentować naszą szkołę, Hufiec Chełm i dzielnie pełnić służbę.
Drużynowe i harcerze serdecznie dziękują Dyrekcji, Nauczycielom oraz Rodzicom za pomoc, życzliwość, wsparcie i umożliwienie zdobycia wielu osiągnięć.
Czuwaj!

   

   

   




7 czerwca – Z pamiętnika młodego czwartoklasisty.

     Na zakończenie roku szkolnego uczniowie z klasy 4b prezentują film z życia klasy na języku angielskim. W krótkim wideo znalazły się fragmenty „chant” gramatycznych, dialogi, powtórki „Listen and repeat” prowadzone przez Gabrysia i Emila. Klasa potrafiła także pracować w skupieniu i ciszy, szczególnie podczas sprawdzianów. Na zakończenie grupa numer 11 biorąca udział w projekcie „Uniwersytet uczniowski szansą na lepszą przyszłość” przedstawiła grę Dobble - Animals oraz entuzjastycznie współzawodniczyła na platformie Kahoot, korzystając z pomocy zakupionych w ramach projektu. To był bardzo pracowity rok, przed nami wakacje i klasa piąta.




6 czerwca – Wycieczka do Łodzi – Experymentarium i warsztaty z robotyki

     Wycieczka do Experymentarium w Łodzi przyczyniła się do rozwoju kompetencji uczestników zajęć z programowania i robotyki. Uczniowie obejrzeli wystawy objaśniające skomplikowane zagadnienia z różnych dziedzin nauki (magnetyzmu, elektryczności, dynamiki, optyki, mechaniki, akustyki i dźwięku, logiki, biologii, chemii). Chłopcy mieli również możliwość doświadczenia, jak działają poszczególne urządzenia, przyrządy oraz stanowiska interaktywne.
Uczestnicy wycieczki wzięli też udział w warsztatach z robotyki. Zajęcia były doskonałą okazją do rozwinięcia kompetencji informatycznych i technicznych młodych konstruktorów. Szkolenie z robotyki to również szansa na kształcenie twórczego myślenia oraz wyobraźni przestrzennej, które pozwalają lepiej zrozumieć świat przedmiotów ścisłych. W trakcie kursu z Lego MINDSTORM mali inżynierowie zdobyli wiedzę z budowy i programowania robotów, a także poznali terminy tj.: przekładnia, prędkość, moc silnika, trajektoria, algorytm sterowania. Zajęcia, choć sprzyjały pracy w grupach, pozwoli też każdemu uczestnikowi samodzielnie spróbować swoich sił w konstruowaniu i programowaniu robotów.




5 – 7 czerwca – Wycieczka w Tatry i Pieniny

     Wczesnym rankiem 05.06.2019r. do stolicy polskich Tatr, Zakopanego, wyruszyły najstarsze klasy : VIIa, VIIb i VIIIa , VIIIb. Pierwszym punktem programu wycieczki była skocznia narciarska. Wjeżdżając na górę skoczni wyciągiem krzesełkowym mogliśmy się poczuć jak Adam Małysz czy Kamil Stoch tuż przed skokiem… Następnie cofnęliśmy się w czasie na Cmentarzu na Pęksowym Brzysku, podziwiając stary kościół wybudowany bez użycia ani jednego gwoździa i słuchając gawędy przewodnika o postaciach, które rozsławiły na różne sposoby Zakopane. Kolejne odwiedzone przez nas miejsce to Gubałówka, na którą wjechaliśmy nowoczesną kolejką szynową. Widoki były przepiękne. Drugi dzień to całodniowa piesza wędrówka Doliną Kościeliską, jedną z najpiękniejszych tarzańskich dolin. Zwiedzaliśmy Jaskinię Mroźną, przeszliśmy Wąwozem Kraków, odpoczywając przy schronisku „Ornak”. A po południu wszyscy przemierzaliśmy zakopiańskie Krupówki. Ostatniego dnia był flisacki spływ Przełomem Dunajca, kończący się w Szczawnicy. Mogliśmy podziwiać szczyty Pienin oraz słowacki i polski brzeg Dunajca. Wycieczkę przygotowały Panie: Anna Wojciechowska i Joanna Klimczuk, opiekę dodatkowo sprawowali Pani Marta Łuszczyńska i Pan Dariusz Stafijowski.

   

   




6 czerwca – Ogólnopolski projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku”

     W bieżącym roku szkolnym Instytut Pamięci Narodowej ogłosił ogólnopolski projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku”. Konkurs składał się z kilku etapów. Uczeń z klasy VIIb, Rafał Świderski, opisał losy swojej rodziny, której udało się uciec z pogromu wołyńskiego w czasie II wojny światowej. Jego praca została wyróżniona przez Lubelski Oddział IPN na etapie wojewódzkim, a następnie nagrodzona na etapie centralnym. Finał projektu odbył się 6 czerwca 2019 r. w Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki Przystanek Historia w Warszawie. Zostali tam nagrodzeni wszyscy laureaci, wśród nich nasz uczeń. Rafał odbierał dyplom i nagrodę z rąk Prezesa IPN, Pana Jarosława Szarka, oraz zastępcy dyrektora Biura Edukacji Narodowej IPN, Pana Pawła Błażewicza. Gościem specjalnym Gali Finałowej była Pani Krystyna Mazurówna, córka polskiego matematyka, urodzona w przedwojennym Lwowie polska tancerka, pisarka i dziennikarka pracująca we Francji, jurorka programu Got to dance. Główną nagrodą w projekcie jest wrześniowy tygodniowy wyjazd edukacyjny na Białoruś i Wileńszczyznę, w którym Rafał weźmie udział.
Finał ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku”

   

   




4 czerwca – Lato z programowaniem gr. 9 - Programujemy Photony

     W ramach warsztatów „Lato z programowaniem” uczestnicy projektu z gr. 9 mieli okazję poznać roboty Photon. Dzięki aplikacji Photon Coding mogli nauczyć się sterować robotem na poziomie podstawowym, a następnie zwiększać swoje umiejętności programowania robotów, stosując najbardziej zaawansowany poziom, zbliżony prawdziwemu programowaniu przez profesjonalnych programistów.

   

   




3 czerwca – Lato z programowaniem cz. 1

     Program warsztatów „Lato z programowaniem” jest realizowany dzięki zakupionym pomocom w ramach projektu „Uniwersytet uczniowski szansą na lepszą przyszłość”. Dzięki zajęciom uczniowie rozwijali kreatywność, zdolności logicznego myślenia, poznawali podstawy programowania, zdobyli umiejętności pracy w grupie. Warsztaty wprowadziły dzieci w świat technologii z interaktywnym robotem edukacyjnym ozobot, mBot Ranger, Photon, aplikacją mobilną oraz powiązanymi z nią doświadczeniami i eksperymentami.






wrzesień 2018r.

październik 2018r.

listopad 2018r.

grudzień 2018r.

styczeń 2019r.

luty 2019r.

marzec 2019r.

kwiecień 2019r.

maj 2019r.


  Ustaw stronę jako startową!   Dodaj stronę do ulubionych!   Wyślij do nas list! Do góry